april 30, 2021

Stress in je relatie

by Gezonderelaties in blog

Hoe je denkt het anders te doen dan je (ruziemakende) ouders, maar je onder invloed van drukte en stress in precies dezelfde patronen belandt.

Jouw relationele blauwdruk ontstaat in de relatie met je eigen ouders, verzorgers, broertjes en zusjes: dat zijn je hechtingsfiguren. Wat er vroeger binnenshuis gebeurde sla je onbewust op je eigen harde schijf op: over hoe je communiceert met je liefsten, hoe er bij stress wordt gehandeld, hoe je ruzie maakt en hoe je liefhebt. 

En in mijn geval bij drukte of stress: hoe ik ‘uitcheck’, mijn eigen gang ga en vergeet dat ik actief moet zijn om verbinding te behouden. Niet echt gezellig dus. Sorry liefste! Maar wel menselijk. Als dit te lang duurt, wordt het echter wel erg ongezellig.

Het herkennen van je gedrag bij stress in relaties, is de basis om het als signaal op te pakken en je gedrag aan te passen. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor hoe jij je gedraagt bij stress. Ik vlucht dus, maar kan ook af en toe vechten hoor. Dat is ook niet charmant. Een gesprek op die momenten aangaan is niet bevorderlijk voor je relatie, weet ik uit ervaring. Dus tel tot 10………of 100; in ieder geval: word bij stress eerst zelf rustig. Deze tip geldt ook nog steeds voor mijzelf.

Wat doe jij in het contact met je partner bij drukte of stress?

Tijdens onze trainingen is hier zeker aandacht voor. Het is de eerste stap om liefdevol, ontspannen en veilig met elkaar in contact te blijven.

Imke Cremers